08 July 2015

Cruci în Cehu Silvaniei

Dacă vă întrebați care este motivul pentru recurența imaginilor din cimitire în articolele mele, aflați că am mai multe motive:
-uneori, componenta estetică. Există cimitire, cum sunt cel din Bruxelles sau cel din Helsinki (v-am arătat câteva imagini din aceste cimitire), care sunt adevărate expoziții de sculptură în aer liber.
-alteori, curiozitatea istorică și/sau culturală. Vizitarea cimitirului din Cehu Silvaniei se datorează acestui motiv. Văzând crucile din cimitir (monumente funerare "monumentale" nu prea sunt) mi-am dat seama, o dată în plus, de diferențele de dezvoltare economică și socială dintre Transilvania și Regat în cursul secolului al XIX-lea. Existența unor cruci din fontă, pe la anii 1810-1840 arată o cultură economică ce devine prezentă pe teritoriile fostului Regat abia către 1950. O altă cruce, din beton de astă dată, este martor clar al unui eveniment catastrofic petrecut în 1970. Cu alt prilej, o să arăt cum s-au modificat numele din românești în maghiare în decursul câtorva zeci de ani (trecerea de la Pop la Papp, de exemplu)














No comments:

Post a Comment